Épít vagy rombol a digitális közösségi kommunikáció?
(Is social constructive or destructive?)
A TEDx Danubia hivatalos témafelvetője
12 éves lett idén a Facebook, melynek jelenleg 1 700 000 000
felhasználója van. Ez több, mint Kína és az Egyesült Államok összesített
népessége, és a Facebook - bár ikonikus és meghatározó alakja az online
közösségi kommunikációnak - mégis csak egy eleme ennek a szép (?) új világnak.
Triviálisnak tűnik, de mondjuk ki: az internet
megkerülhetetlenné vált. Míg 1995-ben a teljes népesség 1%-a használta, mára ez
az arány 40%-ra nőtt. Az emberiség többezer éves kulturális fejlődését követően
alig húsz év alatt felnőtt és elterjedt egy olyan technológiai lehetőség, mely
radikálisan újfajta kommunikációt és kapcsolattartást tesz lehetővé számunkra.
Élünk is ezzel a lehetőséggel, nem is akármilyen mértékben -
a használat mennyiségi dimenziója is elképesztő: minden egyes perc alatt (!)
4,2 millió like születik a Facebookon, 300 órányi tartalom kerül fel a
YouTube-ra és 110 000 Skype hívás veszi kezdetét. Az emberiség jelentős
részének mindennapi életét visszafordíthatatlanul behálózta és átalakítja ez az
új jelenség - személyesen és társadalmilag egyaránt.
Mint minden rohamos sebességgel történő változásról, erről
is nehéz átfogó véleményt alkotni. Vajon folyamatosan közelebb kerülünk-e
egymáshoz a digitális közösségi kommunikáció eszközei által, vagy éppenhogy
kiüresednek emberi kapcsolataink? Mirő szól - és szólhat - az erre fordított
idő és figyelem? Hogyan formálja az önmagunkról és egymásról kialakuló képet ez
a közeg? Erősebbé tesz minket a közösségi felületek által kínált transzparencia
- vagy épp ellenkezőleg, sokkal sebezhetőbbé válunk általa?
Lehet, hogy ez is csak egy eszközkészlet, melyet akaratunk
szerint használhatunk jóra és rosszra egyaránt? Ha az, mit tehetünk annak
érdekében, hogy egészséges irányba fejlődjön? S mit tehetünk akkor, ha nem
az...?
-
A 3 közös megnézésre ajánlott videó a témában:
Andrew Keen: Digital Vertigo
https://www.youtube.com/watch?v=WY2CjqafwQk
Wael Ghonim: Érjünk el igazi változást a közösségi média
megváltoztatásával!
https://www.ted.com/…/wael_ghonim_let_s_design_social_media…
Rachel Botsman: The currency of the new economy is trust
https://www.ted.com/…/rachel_botsman_the_currency_of_the_ne…
-
További olvasmányként javasoljuk a következőket:
Mary Meeker 2016-os elemzését »
http://www.kpcb.com/blog/2016-internet-trends-report
Dave Eggers könyvét » The Circle / A kör
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Circle_(Eggers_novel)
http://www.europakiado.hu/konyv/746285/a-kor/
-
A bevezetőben szereplő adatokat pedig innen idéztük:
Internet penetráció:
http://www.internetlivestats.com/internet-users/
Internet forgalom:
http://www.iflscience.com/…/amount-data-internet-generates…/
Résztvevők és az általuk megfogalmazott fókusz-pontok a
Mátray-kör beszélgetésén
2016. szeptember 23-án:
Ámon Ada
Több mint 20 éve foglalkozik
hivatásszerűen a klímaváltozás és az energia kapcsolatával.
Témája: a digitális technológia és a közösségi média szerepe
a környezettudatosságban.
Demeter Márton
Egyetemi docens, a kommunikáció filozófiai kérdései
érdeklik.
Témája: a társadalmi kontroll és a közösségi média
Dorninger Gabriella
A magyarországi SAP egyik alapítója, az első magyar
munkatársa, jelenleg az IT részleg globális belső kommunikációjának vezetője.
Élethosszan tanuló, gasztro-utazó.
Témája: adatvédelem és manipuláció
Hapka Tamás
Banki közgazdász, számviteli szakértő, filozófia szakot
végzett
Témája: az internet és az új barátságok / kapcsolatok
lehetősége
Jankovich Krisztina
Az állami televízió médiamunkása, adásvezető.
Témája: hasznosság, önzetlenség és identitás a fórumozók
világában
Kicsi Vali
Turkológus. Magyarország ankarai nagykövetségén dolgozott a
nevezetes Gezi parki események idején. Ekkor személyesen megtapasztalta a
közösségi média konstruktív erejét, és hasonló módon, de bizonyos értelemben
ellentétes előjellel a júliusi puccskísérlet idején.
Témája: mekkora ereje van a közösségi média teremtette
"második nyilvánosságnak"?
Mihalik Judit
Kommunikációs szakember, kutató, vezetői konzultáns.
Témája: az elköteleződés a közösségi média színterein ápolt
emberi kapcsolatainkban
Palásti György
Egy 17 országot lefedő, német tulajdonú munkaerő-közvetítő
cég értékesítési vezetője, aki szabad idejét a hegyekben tölti.
Témája: AI (artificial intelligence, mesterséges
intelligencia)
Síklaki István
Szociálpszichológus, PhD
Témái:
1.Virtuális közösségfejesztés, tudásmegosztás virtuális
színtéren
2. Always online: jelenlét és elérhetőség a személyes
kapcsolati hálónkban